Netlerim Neden Artmıyor?

Sınav maratonunda öğrencilerin en çok dile getirdiği konulardan birisi de netlerinin artmamasıdır. “Çalışıyorum, soru çözüyorum ama netlerim artmıyor” ifadesi çok yaygındır. Öncelikle bu konuda tavsiye edilecek ilk husus denemeleri ortalamaları üzerinden değerlendirmektir. Bir denemede uçabileceğimiz gibi, bir denemede göçebiliriz. Ama girdiğimiz tüm denemelerin ortalaması bize üç aşağı beş yukarı durumumuzu söyleyecektir.

Netlerin artmaması ile ilgili bazı nedenleri şu şekilde sıralayabiliriz:
• Soruyu anlamama: Soruları doğru çözebilmek için öncelikle anlamak gerekmektedir. Anlama yetimizi geliştirmek için zihin egzersizleri yapma, paragraf çözme, kitap okuma önemlidir. Yıldan yıla yeni nesil olarak ifade edilen, anlama odaklı sorular artmaktadır. Bizim de böyle bir sorunumuz varsa öncelikle okuduğumuz soruyu tam ve doğru anlayabilecek çözümü bulmamız gerekmektedir.

• Deneme ve sınav çözme planlaması: Mutlaka bir planımız olmalıdır. En kötü plan plansızlıktan iyidir. Denemelerde konular işleme sırasına göre değildir. Onun için bütün soruları okuyabilecek bir plan geliştirmek zorundayız. Matematik ve fen sorularında çözmeye başlamadan önce soruları hızlı bir şekilde gözden geçirip, çözebileceklerimize işaretler koyabiliriz.

• Bazı dersleri önemsememe: Öğrencilerin yaptığı büyük hatalardan birisi de ders seçmektir. Alanımız ne olursa olsun TYT sınavlarında tüm dersler bizleri ilgilendirmektedir. Hatta önem vermediğimiz derslerin getirisi daha fazla olabilmektedir. Sosyal dersleri çantada kelik görmemeli ve bu derslere yönelik de bir çalışma planlamamız olmalıdır.

• Öğrencinin eğitim geçmişi: Yukarıdaki ifadelerde de olduğu gibi öğrenci çok ders çalışıyor, çok soru çözüyor olabilir. Ama genelde yanlış yapılan uygulamaya göre sınava hazırlanma son seneye bırakılmıştır. Bu durumdaki bir öğrenci 4 yıllık lise eğitimini 1 yıla sığdırmakta ve 1 yılda 4 yılın müfredatını halletmeye çalışmaktadır. Elbette bu da çok kolay olmamakta, öğrenci çok çalışmasına rağmen istediği mesafeyi alamamaktadır.

• Yeterli çalışma yapmama: Her öğrenci aynı seviyede değildir. Öğrencilerin eğitim geçmişi, hedefleri, kapasiteleri birbirinden farklıdır. Dolayısıyla bir konunun halledilmesi için her öğrencinin yapması gereken çalışma, çözmesi gereken soru sayısı farklıdır. Öğrenci ders çalışıyor, soru çözüyordur. Ama bu çalışma konunun tam hazmedileceği seviyede değilse, bu konu ile ilgili sorular bazı denemelerde yapılıp, bazılarında yapılamayacağından denemelere tam net artışı olarak yansımayacaktır.
 
• Eksik geçme: Konu ile ilgili çalışmaları yaparken ödev tamamlama, soru sayısı tamamlama gibi hedefler yerine konuyu tam anlama hedef olmalı ve bu sağlanıncaya kadar çalışmaya devam edilmelidir. Sene başında üç beş konu ile başlayan çalışmalar her hafta katlanarak devam etmektedir. Kısa bir sürede konu sayısı yüzlü rakamlara ulaşmaktadır. Konu ile ilgili çalışma bitirildikten sonra üzerine mutlaka düşünülmeli, yüzde olarak çözülen sorular oranlanmalı ve bir deftere not edilmelidir. Daha sonraki tekrarlar bu notlarla karşılaştırılmalıdır.

• Odaklanmadan çalışma: Öğrenci yukarıdaki ifadelerde dediği çok çalışmakta, çok soru çözmektedir. Ama bu çalışmalarda odaklanma yok ise, üç beş soruda bir araya başka şeyler giriyorsa, test çözerken bir yandan da telefonla meşgul olunuyorsa, emek ve vakit harcanmasına rağmen o çalışmadan tam verim alınamayacak, konu tam olarak zihinde kuşatılamayacak, dolayısıyla da net artışına istenilen şekilde yansımayacaktır.

• Önyargılar: Öğrencilerde başta matematik, geometri ve fizik olmak üzere bazı derslere karşı önyargılar bulunmaktadır. “Ben matematik yapamıyorum, geometri hiç çözemiyorum” gibi cümleler çokça duyulmaktadır. Hangi derse karşı olursa olsun bu önyargılar devam ettiği sürece durum netlere de yansımaktadır. Sınav maratonunda derslere toptancı bakış açısı doğru değildir. Her dersin çözülebilecek konuları tespit edilmeli, o konular üzerine yoğunlaşılmalı ve net artışı hedeflenmelidir.

• Denemeler arasındaki farklar: Netlerdeki dalgalanmalarla ilgili bir diğer neden de deneme sınavları arasındaki zorluk dereceleridir. Bazı denemeler daha zor sorulardan oluşabilmektedir. Burada hata yapmamak için denemeye girenler arasındaki başarı sıramızı baz alabiliriz. Netlerim düşmesine rağmen başarı sıramda çok önemli bir fark yok ise durumumda bir düşme yok demektir.

• Süreklilik: Öğrenci ders çalışmakta, soru çözmekte, tekrarlar yapmakta ama bunu belirli bir düzene oturtamamaktadır. Bazı günler çok, bazı günler az soru çözmekte, bazı günlerde ise hiç çalışma yapmamaktadır. Sınav maratonunda istikrar çok önemlidir. Düzenli çalışma yapma önemli bir kazanımdır ve bu kazanımın sınava kadar kaybedilmemesi gerekmektedir.