Sınavlara Hazırlıkta Motivasyon

• Sınavlara hazırlanmak uzun soluklu, devamlılık gerektiren bir uğraşıdır. Uzun metrajlı bir maraton koşusuna benzetilebilir. Bu koşuda atletler koşuya yavaş bir tempoda başlayıp son düzlükte tempolarını artırmaktadır. Sınava hazırlanan bir öğrenci de sınav vaktine kadar konu dağılımlarını, tekrar planlarını, motivasyon durumunu ayarlamalıdır. Çalışmaya hızlı başlayıp sonradan gevşetme pek çok öğrencinin hedeflerine ulaşamaması ile neticelenmiştir.
• Sınavlara hazırlıkta çalışmaktan daha önemlisi motivasyonu sağlamış bir şekilde çalışmaktır. Bu tür çalışma diğerlerine göre bizlere daha fazla verim sağlayacaktır. Daha az zamanda daha fazla verim almış, hedeflediğimiz konuyu halletmiş olarak masadan kalkacağız.
• Hepimiz insanız, sadece et ve kemikten ibaret değiliz. Duygularımız ve hissiyatımız her zaman çalışma için uygun durumda olmayabilir. Programlanabilen bir robot da değiliz. Elbette bazen çalışmak istemediğimiz, hatta kitapları görmek istemediğimiz durumlar olabilir. Bu durumları çabuk atlatmak çok önemlidir. Çünkü sıralama endeksli bir sınava hazırlandığımız için bizim durduğumuz her vakitte sağımızdan ve solumuzdan rakiplerimiz bizi geçiyor olacaktır. Bu durumda şu önlemler düşünülebilir:
• Sağlıkla ilgili “insanın en iyi doktoru kişinin kendisidir” sözü meşhurdur. Motivasyon konusunda da en önemli motive edici unsur kişinin kendi motivasyonunu sağlayabilmesidir. Çünkü sınav maratonunun önemli bir kısmında kişi odasında, yalnız başına ders çalışıyor olacaktır. Dolayısıyla iç dinamiklerimizi hareke geçirerek odaklanmayı sağlamalı ve çalışmaya devam edebilmeliyiz.
• Gerektiğinde yardım almalıyız. Hepimizin gücünün bir sınırı vardır. O sınıra ulaşıldığında birisinden yardım almamız kaçınılmazdır. Örneğin büyük bir masayı kendimiz taşıyamayız, ucundan birisinin tutması gerekir. Sınav maratonunda da zorlandığımız bölümlerde ailemizden, rehber öğretmenimizden, branş öğretmenlerimizden ve gerektiğinde uzmanlardan (psikolog, psikiyatri) yardım almaktan çekinmemeliyiz.
• Kısa süreli hedefler koymalıyız. Bazen uzun sürenin olması kişinin motivasyonunu olumsuz etkileyebilir. Daha vakit var, yaparım duygusu gelişebilir. Aylık, konu bazlı, ünite bazlı hedefler koyarak daha yakın hedeflere yürüyebiliriz.
• Bizlere verilmiş olan iradeli olma, sabırlı olma, inat etme gibi duygularımızı bu dönemde bu iş için kullanmalıyız. Canımız istemese dahi bünyemizde mevcut halde bulunan bu duyguları kullanarak masaya oturabilmeli, ders çalışabilmeliyiz.
• Stres yaşamak bu dönem için normaldir. Zaten kazanamama endişesi olmasa ders çalışmayız. Ama bu stres gereğinden fazla ise, ya da hiç endişe duymuyorsak destek almalıyız.
• Neticede sınırlı bir zaman diliminde sınava hazırlanıyoruz. Zamanın çok hızlı aktığını, sınavın gelip geçtiğini ve ekran karşısında sınav sonucuna bakıyor olduğumuzu göreceğiz. O ânı ara sıra düşünmeli ve o mutlu vakit için gayret ettiğinizi unutmayınız.
• Sizi demoralize eden, hayata olumsuz bakan, bardağın hep boş tarafını gören, ‘bu ülkede üniversite okuyup da ne olacak, piyasada bir sürü üniversiteli işsiz var’ düşüncesine sahip olan kişilerden uzak durunuz. Onlar sizin enerjinizi ve çalışma isteğinizi emeceklerdir. Kendinizi olumlu yönde motive etmeye gayret ediniz.
• Denemelerde istediğiniz sonuçları alamıyorsanız çalışma sisteminizde bir yanlış var demektir. Bir uzman tavsiyesi alarak planlamanızı değiştiriniz.
• Her işin başı sağlık. Unutmayalım, hiçbir şey bizim sağlığımızdan daha önemli değildir.